Sale temps pour Soundcloud
Musique - 27.8.2015
Cela faisait déjà quelques temps que le géant Soundcloud était sur sellette. Les habitués ont vu de plus en plus de mixs et de profils d’artistes disparaître subitement, quelques échos dans la presse spécialisée, des rumeurs…
Mais aujourd’hui a été porté un coup qui pourrait être fatal à la plateforme : la PRSM (Performing Rights Society for Music) aka l’équivalent anglais de la SACEM vient de publier une lettre annonçant sa décision de l’attaquer en justice.
Une décision “difficile“, mais qui est apparue comme étant “la meilleure solution à long terme pour l’intérêt des membres“, qui ont approximativement produit plus de 4500 titres rendus disponibles sur la plateforme ne payant en échange aucun royalties. Avec ses 175 millions de visiteurs uniques par mois, Soundcloud fait désormais partie des poids lourds du streaming, mais ne semble pourtant toujours pas décidé à s’acquitter des droits de diffusion…
En Juin dernier, la sonnette d’alarme avait déjà été tirée, avec des menaces émanant d’Universal Music Group, Sony Music Entertainment et la RIAA (Recording Industry Association of America). Mais comment fonctionner aujourd’hui en proposant du contenu gratuit, sans pub ? Surendetté, Soundcloud peut-il en l’état souscrire à ces licences ? L’arrivée de la publicité sur la version américaine de la plateforme a permi d’essuyer quelques pots cassés, mais sans plus.
Il y a également un problème d’éducation des consommateurs, une génération entière ayant été habituée a avoir accès gratuitement et en quantité massive à la musique, ne souhaitant pas être perturbée par de la publicité. Bref, on veut du gratuit, tout de suite, beaucoup, silvouplé merci. Crise (puis mort) du disque, difficulté de contrôler les droits sur YouTube, multiplication des plateformes pirates, popularisation du sampling sauvage, la liste des coups de couteaux portés à l‘industrie musicale depuis des années est longue. Et les artistes sont souvent les premiers à en pâtir.
La Performing Rights Society for Music cherche à mettre en lumière ce problème, dont l’une des solutions les plus simples et finalement logique (du moins concernant les sites de streaming) est le paiement des copyrights aux ayants-droit.
Le débat sur l’avenir du streaming est au coeur de l’actualité, car si le monde entier s’est accordé à voir en lui l’avenir de la musique, reste à savoir sous quelle forme et conditions.
Pour les plus bilingues d’entre vous, retrouvez ci-dessous en V.O l’intégralité de la lettre du PRSM.
Par Joz2p
“Dear Member,
PRS for Music begins legal action against SoundCloud
After careful consideration, and following five years of unsuccessful negotiations, we now find ourselves in a situation where we have no alternative but to commence legal proceedings against the online music service SoundCloud.
When a writer or publisher becomes a member of the Performing Right Society, they assign certain rights to their works over for us to administer, so it’s our job to ensure we collect and distribute royalties due to them. SoundCloud actively promotes and shares music. Launched in 2008, the service now has more than 175m unique listeners per month. Unfortunately, the organisation continues to deny it needs a PRS for Music licence for its existing service available in the UK and Europe, meaning it is not remunerating our members when their music is streamed by the SoundCloud platform.
Our aim is always to license services when they use our members’ music. It has been a difficult decision to begin legal action against SoundCloud but one we firmly believe is in the best, long-term interests of our membership. This is because it is important we establish the principle that a licence is required when services make available music to users. We have asked SoundCloud numerous times to recognise their responsibilities to take a licence to stop the infringement of our members’ copyrights but so far our requests have not been met. Therefore we now have no choice but to pursue the issue through the courts.
We understand SoundCloud has taken down some of our members’ works from their service. With our letter of claim, we sent SoundCloud a list of 4,500 musical works which are being made available on the service, as a sample of our repertoire being used, so that they understood the scale of our members’ repertoire and its use on the service. We asked them to take a licence to cover the use of all our members’ repertoire or otherwise stop infringing.
SoundCloud decided to respond to our claim by informing us that it had removed 250 posts. Unfortunately, we have no visibility or clarity on SoundCloud’s approach to removing works, so it is not currently clear why these particular posts have been selected by them given the wider issue of infringement that is occurring. Ultimately, it is SoundCloud’s decision as to whether it starts paying for the ongoing use of our members’ music or stops using these works entirely.
If the streaming market is to reach its true potential and offer a fair return for our members, organisations such as SoundCloud must pay for their use of our members’ music. We launched our Streamfair campaign in June to raise awareness of this issue and highlight how music creators need to be properly remunerated from streaming. We believe that all digital services should obtain a licence which grants them permission to use our members’ music and repertoire, in this case the works of songwriters, publishers and composers.
The streaming market cannot fairly develop unless this happens. We have always been pro-licensing and pro-actively work with organisations in order to propose an appropriate licensing solution for the use of our members’ works.
We remain hopeful that this matter can be resolved without the need for extended litigation. Members will appreciate that this is now a legal matter and our ability to communicate around it is therefore limited by the legal process. However, we will try to share information and updates whenever we can.”
Ps: Nous vous recommandons les articles de Trax Magazine qui s’est penché sur le géant du streaming, ses évolutions et son avenir dans différents articles.